Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

WPEK
E-mail Facebook

Wydawnictwa

Autorki: Kaja Dziarmakowska, Maja Durlik


Poradnik został pomyślany jako pomoc dla osób realizujących projekty w dziedzinie edukacji kulturalnej, a w szczególności przedsięwzięć prowadzonych w ramach priorytetu „Edukacja kulturalna” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Stanowi zestaw prostych porad i zaleceń. Odpowiada na często zadawane pytania: jak dobrze przygotować projekt do ewaluacji, jak skutecznie ją przeprowadzić oraz jak mądrze korzystać z jej wyników? Miniporadnikowi towarzyszą gotowe narzędzia badawcze , które można wykorzystywać przy ewaluacji tego rodzaju przedsięwzięć. Pomoc w ich wykorzystaniu stanowi specjalnie przygotowana instrukcja.Publikacja (wraz z towarzyszącymi jej narzędziami) powstały w ramach projektu „Jak dobrze ewaluować projekty kulturalne?”


Miniporadnik ewaluacji dla realizatorów projektów edukacji kulturalnej
Pobierz (7.07 MB, PDF)
Publikacja "Edukacja kulturowa. Obserwatorium" z jednej strony jest efektem doświadczeń, badań i licznych, zróżnicowanych przedsięwzięć edukacyjnych, które realizowane były w województwie śląskim. Z drugiej strony publikacja stanowi rodzaj nowego otwarcia. Zgromadzone refleksje, wypracowane rozwiązania czy praktyki opisane w książce mogą być znakomitą inspiracją do podejmowania autorskich działań w zakresie edukacji kulturowej przez nauczycieli, animatorów, opiekunów dzieci i wielu innych.

Edukacja kulturowa. Obserwatorium
Niniejszy tekst powstał w ramach działań diagnostycznych Programu „SYNAPSY – Program rozwoju edukacji kulturowej w Małopolsce”, którego realizatorem jest Małopolski Instytut Kultury w Krakowie. Projekt realizowany jest w ramach Programu Bardzo Młoda Kultura Narodowego Centrum Kultury.

Rozwój kompetencji społecznych i twórczych uczniów jako wyzwanie dla oświaty XXI wieku
Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej, jedyna tego rodzaju nagroda w Polsce, przyznana została już po raz dziewiąty.

Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej 2018
Pobierz (2.87 MB, PDF)
Redakcja: Emilia Adamiszyn, Agnieszka Baszczak, Agnieszka Opalińska Redaktor prowadzący: Agnieszka Baszczak

Ja i moja przestrzeń. Poradnik
"Przestrzeń na teatr. Ćwiczenia z wyobraźni" to książka, która pozwala na odkrywanie przestrzeni teatralnej - w sobie i wokół siebie. Pokazuje, że teatr to nie tylko budynek ze sceną i kulisami. Tak naprawdę teatr może być wszędzie, wystarczy użyć wyobraźni.


Przestrzeń na teatr. Ćwiczenia z wyobraźni
Pobierz (5.64 MB, PDF)
Publikacja książkowa Warszawski Program Edukacji Kulturalnej - Instrukcja Obsługi.
Pobierz (51.9 MB, PDF)
Prawodpodobnie byliśce już kiedyś na warsztatach Sylwii. Zapraszamy do korzystania z jej bezpłatnych publikacji :materiały edukacyjne, scenariusze zajęć i tutoriale, których jest autorką bądź współautorką. Materiały te przydadzą się wszystkim tym, których interesuje zastosowanie aplikacji mobilnych w kulturze i edukacji oraz projektowanie i realizacja aplikacji mobilnych: zolkiewska.pl
W 2017 r. 12 warszawskich instytucji zdecydowało się na powaznie włączyć młodzież w funkcjonowanie swoich instytucji. Co zaplanowali?
Zapraszamy do zapoznania się z publikacją przedstawiającą strategie włącznia młodzieży przygotowane przez warszawskie instytucje. Instytucje brały udział w pilotazowej edycji Programu „Przełącz się na młodzież” zorganizowanego w ramach w ramach miejskiego Programu „Młoda Warszawa. Miasto z klimatem dla młodych 2016-2020” realizowanego przez Szkołę Liderów.
Pobierz (2.48 MB, PDF)
Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej, jedyna tego rodzaju nagroda w Polsce, przyznana została już po raz ósmy.
Pobierz (2.56 MB, PDF)
Przedstawiamy publikację "Przepis na edukację kulturalną" - przewodnik po ciekawych metodach i najciekawszych inicjatywach edukacji kulturalnej. W środku cała zgraja praktyków i teoretyków, animatorów, edukatorów i artystów. Publikacja jest wynikiem „Art Campu. Spotkania praktyków edukacji kulturalnej” i zawiera propozycje dla nauczycieli i edukatorów, które można wykorzystać na lekcji w szkole.
Publikacja składa się z części tekstowej i części filmowej. Część tekstowa „Menu kulturalne” przygotowana jest przez 4 ekspertów. Składają się na nią rozdziały: „Uczta audiowizualna” Radka Bułtowicza, artystę audiowizualnego tworzącego diaporamy, „Kwestia smaku” Tomasza Daszczuka, reżysera i pedagoga teatru, „Stragan ze sztuką” napisany przez Karolinę Vysatą, edukatorkę z Galerii Bunkier Sztuki, ekspertkę od sztuki współczesnej, oraz „Bufet muzyczny” Pauliny Pałosz-Dickaty, edukatorki muzycznej i terapeutki zajmującej się improwizacją muzyczną. Publikację współtworzą 3 filmowe wywiady z dr Joanną Kubicką ze Specjalizacji Animacja Kultury z IKP UW, Edytą Ołdak ze Stowarzyszenia z Siedzibą w Warszawie, Aleksandrą Drzazgą z Klas Aktywności Twórczej w Bytomiu poświęcone prezentacji „gorących miejsc edukacji kulturalnej”, czyli takich, które wyróżniają się koncepcyjnie i merytorycznie pod względem refleksji i praktyki edukacyjnej i animacyjnej.

Więcej >>>
Pobierz (19.87 MB, PDF)
Publikacja pełni rolę praktycznego poradnika po narzędziach realizacji WPEK w odniesieniu do sfery młodzieżowej i oświatowej. Koresponduje ona z innymi publikacjami w ramach serii publikacji o WPEK. Poza opisem ideowym konkretnego rozwiązania, ważną częścią każdego rozdziału są przykłady dobrej praktyki z różnych placówek oświatowych.

Zespół redakcyjny:
Anna Szwed
Mirosław Sielatycki
Bożena Głażewska
Wojciech Feliksiak
Pobierz (53.06 MB, PDF)
Publikacja wskazuje możliwe partnerstwa w realizacji projektów i realizowanych w ramach WPEK. Ponadto prezentuje wybrane, zrealizowane już lub cyklicznie prowadzone działania jako dobre praktyki, mogące zainspirować i wskazać drogę tym, którzy dopiero zaczynają własne poszukiwania w tym obszarze.

Zespół autorski:
Anna Szwed
Mirosław Sielatycki
Bożena Głażewska
Wojciech Feliksiak
Beata Zuziak
Sylwia Grzegorzewska
Katarzyna Jasińska

www.edukacja.warszawa.pl/wokol-nas/edukacja-kulturalna
Pobierz (34.24 MB, PDF)
Ewaluacja wielu osobom kojarzy się tylko z obowiązkiem, koniecznością wymaganą od grantodawcy. Zwykle kojarzy się z ankietą. Prezentujemy Wam Miniporadnik zrealizowany przez Stocznię. Niniejsza publikacja jest podsumowaniem projektu „Jak dobrze ewaluować projekty kulturalne?”, realizowanego przez Pracownię Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” w ramach priorytetu „Edukacja kulturalna” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pomyślana została jako pomoc dla osób realizujących projekty w dziedzinie edukacji Kulturalnej. Miniporadnik stanowi zestaw prostych porad i zaleceń. Odpowiada na często zadawane pytania: jak dobrze przygotować projekt do ewaluacji, jak skutecznie ją przeprowadzić oraz jak mądrze korzystać z jej wyników?
Publikacji towarzyszą także gotowe narzędzia, które pomogą w realizacji niełatwego zadania, jakim jest ewaluacja. Namawiamy do korzystania.
Pobierz (7.07 MB, PDF)
Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej 2016
Pobierz (2.72 MB, PDF)
Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej - projekty 2010-2015
Pobierz (60.25 MB, PDF)
Publikacja ​ dla animatorów, która powstała na międzynarodowym szkoleniu instruktorów tańca w Zagrzebiu. W Training Course uczestniczyły m.in. Małgorzata Konat, Paulina Borusińska oraz Patrycja Kuczyńska - instruktorki tańca współpracujące z Domem Kultury Zacisze w Warszawie.
Pobierz (1.27 MB, PDF)
Kulturalny start-up. Od pomysłu do realizacji. Podpowiedzi dla inkubatorów to zebrany przez Martę Białek-Graczyk, zbiór wskazówek, które wyrastają z modelu inkubowania projektów społeczno-kulturalnych wypracowanego przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”.

Od 2002 roku Towarzystwo przeprowadziło przez proces „od pomysłu do realizacji” ponad 1000 innowatorów społecznych, twórców i animatorów. Przecinając Polskę wzdłuż i wszerz, podczas podróży z projektami, w „ę” odkryliśmy setki osób, które chcą zmieniać swoje otoczenie, widzą niedostrzegane przez innych potrzeby i szanse, chcą się rozwijać i opowiadać historie. Osoby, które niezależnie od tego, czy mają 15 czy 17 lat, znają to „łaskoczące poczucie, że jest coś do zrobienia”. Działają w organizacjach pozarządowych, oddolnych grupach, instytucjach kultury, niezależnych galeriach, wiejskich świetlicach albo zupełnie na własną rękę. Zobaczyliśmy, że często oni sami mają najlepsze pomysły na to, co trzeba zrobić w ich okolicy, żeby ludziom żyło się lepiej. Bardzo szybko zrozumieliśmy, że naszą rolą jest tworzyć dobre warunki do rozwoju takich osób, ich inicjatyw i pomysłów. W ciągu prawie 15 lat przebyliśmy dziesiątki tysięcy kilometrów, zaprosiliśmy tysiące ludzi do współpracy, pomagając im ulepszyć swoje pomysły i znaleźć skuteczne drogi ich realizacji po to, by zmieniać świat na lepsze.

W publikacji autorka zbiera doświadczenia, pokazuje model inkubowania projektów w Towarzystwie „ę” i dzieli się 50 podpowiedziami, jak na co dzień pracować metodą inkubatora pomysłów. Publikacja adresowana jest do tych instytucji, organizacji, koordynatorów programów inkubacyjnych i osób, które wspierają lub chciałyby wspierać innych w tworzeniu i realizacji własnych przedsięwzięć społeczno-kulturalnych i twórczych. Mamy nadzieję, że zainteresuje ona grantodawców, samorządy lokalne, publiczne instytucje kultury i organizacje pozarządowe. Może przydać się wyższym uczelniom i instytucjom zajmującym się rozwijaniem kompetencji kadr kultury czy twórców. Autorka wybrała formę poradnika, ponieważ ma przekonanie, że w „ę” została wypracowana wiedza, co do której osoby tworzące stowarzyszenie zgadzają się, że „właśnie tak warto to robić”. W publikacji znajdują się krótkie podpowiedzi przydatne na każdym etapie inkubowania projektów oraz „zeszyt ćwiczeń” zawierający proste pomysły do wykorzystania podczas pracy z uczestnikami. Opisany model to jednak „typ idealny”. W praktyce w Towarzystwie ideał dostosowujemy do rzeczywistości, dodajemy nowe elementy, odejmujemy i mieszamy. Nieustannie zadajemy sobie pytania. Prezentujemy przepis „ę” na inkubator jako metodę wspierania animatorów kultury. Sprawdź, czy cię zainspiruje. Przyjrzyj się swoim metodom działania. Weź to, co pasuje do twojej sytuacji. I buduj swój inkubator.
Pobierz (658.72 KB, PDF)
Prezentujemy drugi tom „Poradnika” przygotowany przez Centrum Praktyk Edukacyjnych (Centrum Kultury Zamek w Poznaniu)

Drugi tom „Poradnika metodycznego. Edukacja kulturowa”, podobnie jak tom pierwszy, składa się z dwunastu scenariuszy działań edukacyjnych. Zaproszeni do publikacji – Autorki i Autorzy – przygotowali, w oparciu o własne doświadczenia w realizacji rozmaitych przedsięwzięć kulturalnych, materiały, które, jak mamy nadzieję, Czytelniczki i Czytelnicy Poradnika zechcą wykorzystać we własnych projektach i codziennej pracy edukacyjnej.

W każdym scenariuszu można znaleźć miejsca szczególnie podatne na twórcze przeobrażenia i modyfikacje, ale i inne, stanowiące pewnego rodzaju ostrzeżenia – punkty zapalne, potencjalnie narażone na porażkę bądź kłopotliwe. Autorki i Autorzy publikacji jako doświadczeni edukatorzy wskazują tym samym na złożony i wymagający wielu różnorodnych wysiłków charakter działań edukacyjnych, na trud i pracę, jaką należy wykonać, by zrealizować dane przedsięwzięcie nie tracąc z oczu postawionych sobie celów i wartości. Edukacja kulturowa (nie – kulturalna), którą zespół Centrum Praktyk Edukacyjnych od niemal dwóch lat w ramach swoich działań propaguje, ma bowiem tę właściwość, że przyświeca jej nie tyle zdobywanie określonych umiejętności, co jej celem jest świadome, krytyczne i angażujące dążenie do rozumienia rzeczywistości kulturowej oraz dostarczanie narzędzi do tej rzeczywistości przekształcania. Tak pomyślana edukacja kulturowa zakłada także współpracę różnych podmiotów, reprezentujących odmienne obszary życia społecznego. Scenariusze działań zawarte w drugim tomie Poradnika metodycznego zachęcają do podejmowania takiej współpracy, sugerują, jak można poszukiwać potencjalnych partnerów, jak rozmawiać z przyszłymi odbiorcami, wreszcie – jak wspólnie działać z uwzględnieniem odmiennych wartości, które do każdego przedsięwzięcia wnoszą różne podmioty.

redakcja: Karolina Sikorska
wydawca: Centrum Kultury Zamek, Poznań 2015
Pobierz (3.2 MB, PDF)
(fr.) Podstawowym celem inicjatorów specjalizacji – Andrzeja Mencwela, Leszka Kolankiewicza i Grzegorza Godlewskiego wraz z zespołem Katedry Kultury Polskiej – było wprowadzenie w kształcenie uniwersyteckie wymiaru praktycznego. Zajęcia z wiedzy o kulturze, które stały się podstawą do powołania na UW (już w Instytucie Kultury Polskiej) studiów kulturoznawczych, dawały zaplecze teoretyczne oparte na perspektywie antropologicznej. Przedmiotem namysłu był tu człowiek w kulturze: w niej zakorzeniony i współtworzący ją; działania artystyczne pozostawały tylko jedną z form praktyk kulturowych, o tyle być może początkowo uprzywilejowaną badawczo, że wysoce usymbolizowaną i, by tak rzec, podręczną: to badaniami działań i tekstów artystycznych zajmowano się przecież na polonistyce. Praktyka podejmowana w toku warsztatów – warsztatu krytyka, na przykład, czy warsztatu edukacji twórczej, ale też antropologii codzienności – mogła służyć po prostu do lepszego zrozumienia dzieł, ale przede wszystkim miała prowadzić do głębszego rozumienia kultury jako całości, a dalej – przygotowywać do działania w kulturze.

Więcej w artykule: do pobrania w prawej kolumnie
Pobierz (383.17 KB, PDF)
Artykuł: "Martyna Tecl-Reibel, JA – EDUKATORKA"
Do pobrania w prawej kolumnie.
Pobierz (446.31 KB, PDF)
Artykuł: Katarzyna Michalska, "Kształcenie kulturowe w gimnazjum".
Do pobrania w prawej kolumnie.
Pobierz (446.24 KB, PDF)
Prezentujemy drugi tom „Poradnika” przygotowany przez Centrum Praktyk Edukacyjnych (Centrum Kultury Zamek w Poznaniu)
„PORADNIK METODYCZNY. EDUKACJA KULTUROWA” t. 2
redakcja: Karolina Sikorska
wydawca: Centrum Kultury Zamek, Poznań 2015

Drugi tom „Poradnika metodycznego. Edukacja kulturowa”, podobnie jak tom pierwszy, składa się z dwunastu scenariuszy działań edukacyjnych. Zaproszeni do publikacji – Autorki i Autorzy – przygotowali, w oparciu o własne doświadczenia w realizacji rozmaitych przedsięwzięć kulturalnych, materiały, które, jak mamy nadzieję, Czytelniczki i Czytelnicy Poradnika zechcą wykorzystać we własnych projektach i codziennej pracy edukacyjnej.

W każdym scenariuszu można znaleźć miejsca szczególnie podatne na twórcze przeobrażenia i modyfikacje, ale i inne, stanowiące pewnego rodzaju ostrzeżenia – punkty zapalne, potencjalnie narażone na porażkę bądź kłopotliwe. Autorki i Autorzy publikacji jako doświadczeni edukatorzy wskazują tym samym na złożony i wymagający wielu różnorodnych wysiłków charakter działań edukacyjnych, na trud i pracę, jaką należy wykonać, by zrealizować dane przedsięwzięcie nie tracąc z oczu postawionych sobie celów i wartości. Edukacja kulturowa (nie – kulturalna), którą zespół Centrum Praktyk Edukacyjnych od niemal dwóch lat w ramach swoich działań propaguje, ma bowiem tę właściwość, że przyświeca jej nie tyle zdobywanie określonych umiejętności, co jej celem jest świadome, krytyczne i angażujące dążenie do rozumienia rzeczywistości kulturowej oraz dostarczanie narzędzi do tej rzeczywistości przekształcania. Tak pomyślana edukacja kulturowa zakłada także współpracę różnych podmiotów, reprezentujących odmienne obszary życia społecznego. Scenariusze działań zawarte w drugim tomie Poradnika metodycznego zachęcają do podejmowania takiej współpracy, sugerują, jak można poszukiwać potencjalnych partnerów, jak rozmawiać z przyszłymi odbiorcami, wreszcie – jak wspólnie działać z uwzględnieniem odmiennych wartości, które do każdego przedsięwzięcia wnoszą różne podmioty.

Spis treści:

Karolina Sikorska, Wprowadzenie
Magdalena Parnasow-Kujawa, Oczywiste w teorii, trudne w praktyce
Karol Piekarski, Data-driven investigation (Tworzenie narracji o mieście w oparciu o analizę i wizualizację danych)
Agnieszka Sosińska, Dziewczyny mierzą wysoko
Barbara Serwatka, Słowo – obraz – muzyka, czyli sztuka muzycznej ekfrazy (wg Jacka Kaczmarskiego)
Agnieszka Gola i Natalia Oleszczuk, Architektura w pudełku
Joanna Wowrzeczka, Tragedia dóbr wspólnych
Anna Danilewicz, Anna Talarczyk, Agnieszka Kajdanowska, Białostoczanie mówią
Aleksandra Mrozowska i Aleksandra Tatarczuk, Dobre Miejsce – projekt zagospodarowania przestrzeni publicznej w ogród miejski
Marta Madejska, Życie dziełem – topobiografie
Marta Kalisz, Tu powstała Polska – przez archeologię poznaję historię swojego regionu
Agata Wittchen-Barełkowska, Porozmawiaj o teatrze 174-185
Dorota Górecka, Jak zachować przeszłość? Projekt digitalizacyjny
Wzór formularza scenariusza
Pobierz (3.2 MB, PDF)
Zachęcamy do lektury publikacji, która powstała w ramach projektu „Biblioteka miejscem spotkań wielu kultur” realizowanego przez FRSI w latach 2013-2014. W publikacji przedstawiamy model wielokulturowej biblioteki i opisujemy – krok po kroku – jak go wdrożyć. Pokazujemy też dobre praktyki wielokulturowych działań, prowadzonych przez biblioteki polskie i norweskie, które mogą być inspiracją dla innych instytucji, chcących rozpocząć pracę w tym obszarze.
Pobierz (6.95 MB, PDF)
Podręcznik dla wszystkich bibliotekarzy, którzy chcieliby lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników i zaangażować okolicznych mieszkańców w swoje działania jak nigdy dotąd. Podręcznik projektowania usług skupionych na użytkownikach (z ang. design thinking) opracowany został w ramach projektu Global Libraries Fundacji Billa i Melindy Gates’ów przez IDEO, a przetłumaczony na polski przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Książka do pobrania w prawej kolumnie.
Pobierz (3.11 MB, PDF)
Młody człowiek, gimnazjalista, piętnastolatek – to najbardziej niezwykły i fascynujący partner do współpracy. W tym jednym zdaniu zamyka się cała moja zawodowa przygoda. Czytam mnóstwo przerażających informacji o biednym pokoleniu, które nie czyta, nie skupia się, serfuje w rzeczywistości tak samo jak w internecie, nie gromadzi informacji i jest wrogo nastawione do szkoły. Czytam i zgadzam się. Tak jest. Prawie, bo uczeń, którego spotykam codziennie nie czyta tego, co chcielibyśmy, żeby czytał, nie skupia się na zadaniach i czynnościach, które nie wydają mu się ważne, serfuje w rzeczywistości, bo rzeczywistość w swej zmiennej i niestabilnej formie nie pozwala mu zostać gdzieś na dłużej, nie gromadzi informacji, bo mając nieograniczony do nich dostęp, nie widzi sensu ich gromadzenia i wreszcie – jest wrogo nastawiony do szkoły, bo szkoła widzi w nim wroga.

Współczesna edukacja nie współpracuje, ale wyzywa ucznia na pojedynek. Szkoła to system licznych kar i nielicznych nagród, to wyścig, komu uda się zdobyć więcej punktów i biada temu, kto do wyścigu nie ma ochoty lub siły stanąć. Oczywiście, i dla niego jest miejsce w szkole, zostaje otoczony
wsparciem o nazwie „system naprawczy”. Drodzy dorośli – nie chcielibyście siedzieć dziś w szkolnych ławkach! Jak nigdy dotąd, ten powszechnie już znany, pas transmisyjny wiedzy płynący od nauczyciela do ucznia – nie był tak bardzo chybiony. „Mózgi uczniów bez udziału świadomości wyłapują z otoczenia wszystko to, co nowe, zaskakujące, intrygujące lub przydatne. Kierują się przy tym własnymi subiektywnymi kryteriami. Uwaga uczniów automatycznie zanika, gdy omawiane zagadnienia ocenione zostają przez układ limbiczny jako mało istotne, nie wnoszące nic nowego i nie wymagające wyjaśnień. Wyłączają one tzw. detektor nowości”.

Wygląda, więc na to, że szkoła powinna być dla naszych dzieci najlepszym i najbardziej stymulującym miejscem, a nasze prywatne doświadczenia pokazują, że niestety tak nie jest.

Więcej w artykule do pobrania w prawej kolumnie.
Pobierz (446.24 KB, PDF)
Wszyscy, którzy śledzili poczynania młodych adeptek animacji kultury, w ramach projektu "Dialog torunian z Toruniem. Komunikaty w przestrzeni miejskiej", mogą już przeczytać publikację podsumowującą projekt! Zapraszamy do lektury!

Wszyscy, którzy śledzili poczynania młodych adeptek animacji kultury, w ramach projektu "Dialog torunian z Toruniem. Komunikaty w przestrzeni miejskiej", mogą już przeczytać publikację podsumowującą projekt! Znajdziecie w niej szczegółowy opis naszych dizałań, czyli: relację z warsztatów z młodzieżą liealną, sprawozdanie z konkursu fotograficznego, informacje o wernisażu, a takze kilka tekstów oscylujących wokół historii street artu oraz komunikatów w przestrzeni miasta Toruń. A wszystko to opatrzono licznymi fotografiami. Zapraszamy do lektury!

Publikacja dostępna jest: TUTAJ
Teatr Przebudzenia to podręcznik skierowany do osób pracujących z młodzieżą, które chcą wykorzystać w swoich zajęciach dramę i techniki teatralne. Książka zawiera szczegółowe wskazówki na temat tworzenia młodzieżowego teatru otwartego na problemy społeczne.

Podstawą przedstawionego tu modelu jest dziesięciotygodniowy cykl zajęć. Z zawartego w książce materiału można też korzystać w sposób indywidualny i twórczy, dobierając poszczególne ćwiczenia stosownie do potrzeb i okoliczności (jednorazowych lub cyklicznych warsztatów).

Uczestnicy warsztatów uczą się nie tylko technik teatralnych, ale także pracy nad sobą, rozwiązywania konfliktów i współdziałania z rówieśnikami. Teatr Przebudzenia jest propozycją nastawioną na pogłębianie w młodych ludziach wiary w siebie i podnoszenie ich samooceny. Tym samym może stanowić jedną z najważniejszych i najskuteczniejszych metod pracy pedagogów i pracowników socjalnych zaangażowanych w pomoc młodzieży trudnej i problemowej.

Książka do kupienia w Wydawnictwie Cyklady: cyklady.com.pl


Sara Clifford, Anna Herrmann
DRAMA. TEATR PRZEBUDZENIA
drama
264 str.
Cena: 39,90 zł
Oprawa: miękka
ISBN: 83-86859-78-4
„Kultura a rozwój” to podręcznik do ekonomii kultury. Jest już dostępny w wersji elektronicznej na licencji CC-BY-NC (3.0) Polska.

„Kultura a rozwój” to podręcznik do ekonomii kultury. Prezentuje oryginalne ujęcie tej problematyki, wykraczające poza szlaki utarte przez zachodni dyskurs ekonomiczny. Jego autorami jest grupa naukowców związanych z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie i Międzynarodowym Centrum Kultury (pod redakcją naukową: prof. Jerzego Hausnera, prof. Anny Karwińskiej, prof. Jacka Purchli). Został stworzony z myślą o słuchaczach różnych kierunków nauk społecznych oraz wszystkich pracujących „w kulturze”.

Podręcznik "Kultura a rozwój" pokazuje jak wartości nie-ekonomiczne, na których oparta jest kultura, mogą służyć szeroko rozumianemu rozwojowi, a także jak pojęcie „wartości” jest kształtowane przez kulturę. Książka składa się z 5 części. W pierwszej Autorzy wyjaśniają znaczenie podstawowych pojęć takich jak kultura, dziedzictwo i rozwój. W drugiej części systematyzują wiedzę na temat polskiego sektora kultury. W trzeciej części pokazują jak dziedzictwo przyczynia się do rozwoju społecznego oraz podają praktyczne wskazówki jak wykorzystać ten potencjał.

W czwartej części omawiają problematykę kreatywności, innowacyjności oraz nowych wzorów uczestnictwa w kulturze. W piątej i ostatniej części wszechstronnie omawiają relacje pomiędzy kulturą i wolnym rynkiem.Książka jest dostępna bezpłatnie w wersji w wersji elektronicznej na licencji CC-BY- NC (3.0) Polska.

Książka do pobrania w prawej kolumnie.
Pobierz (6.88 MB, PDF)
Każdy instruktor prowadzący zajęcia z grupami, a tym bardziej z grupami zagrożonymi społeczną marginalizacją prędzej czy później, a zazwyczaj prędzej, staje przed dylematem: Co tu jeszcze wymyślić, co zaproponować grupie? W takiej sytuacji przydaje się poradnik; zestaw ćwiczeń i technik, które można wykorzystać i użyć w pracy z grupami.

Nasz podręcznik ma właśnie służyć pomocą instruktorom, terapeutom, pedagogom i innym osobom, które prowadzą grupy rozwojowe, terapeutyczne lub artystyczne.

Pierwsza jego część, którą właśnie oddajemy w Państwa ręce, składa się z trzech rozdziałów, skupiających się na pracy z różnymi obszarami i wykorzystującymi wiele kanałów komunikacji. Są to: Praca z ciałem, Praca z głosem, Drama. Każdy rozdział składa się z krótkiego wstępu, omawiającego dany obszar pracy, a następnie zestawu kilkudziesięciu ćwiczeń, gier i technik, które można zastosować w danym obszarze. Każde ćwiczenie zawiera nazwę, opis instrukcji wykonania, uwagi, jeśli takie występują, a przede wszystkim cel, w jakim się go wykonuje.

W pierwszym rozdziale pt. Praca z ciałem zostały przedstawione techniki pracy z ciałem w oparciu o model psychofizjologiczny, opracowanym przez zespół prof. Ruggierego. Model ten kładzie nacisk na relację pomiędzy fizjologią a procesami psychologicznymi. W tym kontekście praca z ciałem oznacza pracę ze strukturą Ja wraz ze wszystkimi jej funkcjami, co dzieje się dzięki ucieleśnieniu, czyli zakorzenieniu funkcji psychologicznych w ciele. Z tego powodu praca z ciałem może prowadzić do zmian w obszarze przeżywania emocji, co ma szczególne znaczenie w pracy z osobami z utrudnionym kontaktem werbalnym, np. osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w znacznym stopniu, nie słyszącymi itp. W ten sposób niejako poprzez ciało możemy dotrzeć do emocji i uczuć. Tak rozumiana praca z ciałem będzie zatem polegała na usuwaniu przeszkód w ekspresji emocjonalnej. Zestaw 51 ćwiczeń może być inspiracją do pracy każdego instruktora.

W drugim rozdziale pt. Praca z głosem, zostały przedstawione techniki i ćwiczenia, mające na celu kształtowanie głosu, jako narzędzia ekspresji mowy. Głos jest bowiem podstawowym narzędziem komunikacji w ogóle, ale także bardzo istotnym kanałem ekspresji emocji. Ćwiczenia w tym rozdziale skupiają się zatem na usprawnianiu aparatów mowy: oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego, oraz na rozwijaniu ekspresji mowy. Dzięki rozwojowi w tym obszarze uczestnicy nie tylko technicznie lepiej radzą sobie z własnym głosem, ale przede wszystkim stają się bardziej świadomymi odbiorcami i nadawcami komunikatów. Są zatem w stanie bardziej adekwatnie i dojrzale porozumiewać się z otoczeniem.

W trzecim rozdziale pt. Drama, zostały przedstawione gry i techniki dramowe, czyli rozwijania działania, testowania i ćwiczenia nowych zachowań w fikcyjnym świecie. Dzięki utożsamianiu się i identyfikacji z odgrywanymi postaciami w bezpiecznym środowisku, bez ponoszenia konsekwencji, uczestnicy uczą się rozumieć swoje zachowania, reakcje i postawy, a także zachowania, reakcje i postawy innych, nabywają także wprawy w testowaniu różnych zachowań. 41 ćwiczeń zawartych w tym rozdziale opierają się zatem na ćwiczeniu wchodzenia w role i łączeniu zachowania z emocjami.

Publikacja została opracowana w ramach realizacji projektu pn. "Lekcje teatru - lekcje życia - 2014"

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Sfinansowano ze środków Fundacji PZU

Autor opisu: Jan Molicki
Pobierz (1.06 MB, PDF)
Jak możesz zmieniać swoje otoczenie? Co możesz zrobić dla innych? Jakie jest miasto Twoich marzeń?
Jeśli szukasz odpowiedzi na te pytania to Niezbędnik aktywnych mieszkańców jest właśnie dla Ciebie. Został stworzony po to, aby pomagać w realizowaniu pomysłów, wskazywać jak współdziałać z innymi i gdzie szukać informacji do tego potrzebnych. Możliwości jest coraz więcej - inicjatywa lokalna, budżet partycypacyjny, inicjowanie i udział w konsultacjach społecznych, działanie w organizacjach pozarządowych czy partnerstwach... Niezbędnik tłu­maczy czym są wszystkie te narzędzia i jak z nich korzystać. Pomaga również odnaleźć się w skomplikowanej strukturze miasta. Masz pomysł? Działaj i dołącz do aktywnych mieszkańców. Działasz? Sprawdź z jakich narzędzi możesz jeszcze skorzystać.

"Niezbędnik aktywnych mieszkanców" został przygotowany pod redakcją Anny Malinowskiej i Zuzanny Włodarczyk z Zespołu Inicjatyw Społecznych CKS UM.

Opracowanie graficzne publikacji: Cuda Wianki Studio

Źródło: Strona Urzędu Miasta st. Warszawy
Pobierz (1.39 MB, PDF)
"Edukacja kulturowa. Poręcznik" to pierwsza publikacja Centrum Praktyk Edukacyjnych w Poznaniu, inicjatywy, która narodziła się dzięki współ-
pracy Centrum Kultury Zamek z Instytutami Kulturoznawstwa i Socjologii UAM, a która ma wspierać dobrą edukację kulturową.

Chcemy w tej publikacji uzasadnić powody, dla których uznajemy edukację kulturową za sprawę wymagającą żywej dyskusji i mądrych dzia-
łań, ale zarazem zaprosić Państwa do stałej współpracy z nami. Nie jest to przy tym typowa publikacja pokonferencyjna: nazywamy ją „poręcznikiem”, ponieważ zależy nam na tym, aby pełniła funkcję przydatnego narzędzia – przewodnika po najważniejszych zagadnieniach i dylematach, związanych z edukacją kulturową, które wybrzmiały podczas konferencyjnych debat i zainspirowały nas do dalszego działania. Aby jednak prezentowane tu materiały rzeczywiście były „poręczne”, musimy na początek odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań.

Do bezpłatnego pobrania: na tej stronie w prawej kolumnie.
Pobierz (1.74 MB, PDF)
Koniec roku to często czas na ewaluację, dlatego prezentujemy Miniporadnik mając nadzieję, że Wam się przyda.

Pobierz
Pobierz (7.1 MB, PDF)
Edukacja kulturalna kojarzy się większości ludzi z uczęszczaniem do wszelakich miejsc kultury: teatru, kina, galerii....W wyniku tak pojmowanej edukacji powinna powstać uwrażliwiona na odbiór sztuki publiczność: wąska grupa ludzi, którzy kulturę będą rozumieć, i będą mieli potrzebę w niej uczestniczyć, przeważnie jednak, jako odbiorcy, bo od „robienia” kultury są artyści. Udział w kulturze z założenia miałby być elitarny i miałby sytuować jej odbiorcę w innym miejscu drabiny społecznej. Tak było, i pomimo wielu zmian tak jest.

Cały artykuł do pobrania w prawej kolumnie.
Pobierz (334.95 KB, PDF)
Poradnik składa się z 12 scenariuszy projektów z zakresu edukacji kulturowej, poświęconych działaniom edukacyjnym w przestrzeni publicznej, akcjom artystycznym, warsztatom kreatywnym czy problemom społeczno-kulturowym.

Scenariusze te zostały pomyślane przez ich Autorki i Autorów nie tyle jako gotowe przepisy na określone przedsięwzięcia z zakresu edukacji kulturowej, co jako swoiste wskazówki, porady, autorskie zestawy sugestii, obejmujące zróżnicowane aspekty uczestnictwa w kulturze i jego edukacyjny wymiar. Ta różnorodność dotyczy zarówno treści scenariuszy, jak i form, jakie przyjęły. Mamy tu bowiem projekty działań w przestrzeni publicznej, zajęcia zogniskowane wokół praktyk artystycznych, opisy kilkudniowych czy nawet kilkumiesięcznych akcji społeczno-kulturowych, pojawiają się też przedsięwzięcia odnoszące się do historii kultury i społeczności czy studium pracy nad wizerunkiem miasta.

Wraz z zaproszeniem do tworzenia „Poradnika metodycznego” Autorzy i Autorki otrzymali przygotowany przez nas schemat scenariusza projektu z zakresu edukacji kulturowej, który został przez nich potraktowany zazwyczaj dość swobodnie, jako punkt wyjścia do rozważań o analizowanym projekcie. Te autonomiczne perspektywy zostały w publikacji zachowane, praca redakcyjna została ograniczona do minimalnej ingerencji, zależało nam bowiem na oddaniu punktu widzenia Autorki/Autora i tym samym – na pokazaniu, jak bardzo niestandardowa, twórcza i częstokroć niekonwencjonalna bywa działalność edukatorek i edukatorów kulturowych. Co więcej – nie każde działanie edukacyjne można przedstawić za pomocą prostego schematu, we wszystkich publikowanych projektach bardzo istotny okazuje się organizacyjny, społeczny czy przestrzenny kontekst ich realizacji.
Pobierz (1.9 MB, PDF)
W nr. 1 Nowości Badawczych Obserwatorium Kultury znajdą Państwo informacje badacze na temat:
pracy w kulturze,
zarządzania kulturą,
polityki kulturalnej,
animacji kultury,
edukacji kulturalnej,
czytelnictwa,
przemysłu muzycznego.

Zestaw raportów uzupełniają informacje o najciekawszych polskich i anglojęzycznych nowościach wydawniczych - lektur obowiązkowych dla osób decydujących o kształcie polityk kulturalnych oraz zarządzających organizacjami kulturalnymi.
Pobierz (34.24 KB, PNG)
Fundacja rozwoju społeczeństwa realizuje program Partnerstwa dla bibliotek.
Pobierz (878.27 KB, PDF)
Informacje i rady zawarte w tej broszurze pomogą Wam zrealizować pomysły i opracować działania, które uważacie za ważne i warte zaangażowania. W pierwszej części pokazujemy krok po kroku jak przygotować własny projekt – wyznaczyć jego cele, zaplanować działania, a na koniec podsumować efekty wspólnej pracy. Zastanawiamy się też, jak efektywnie pracować w grupie (dzielić się kompetencjami, obowiązkami i odpowiedzialnością).

W części drugiej omawiamy pojęcia różnorodności, inności i obcości kulturowej. Próbujemy odpowiedzieć na pytanie, czym jest dialog między kulturami – naturalną częścią naszego życia, sposobem na poznawanie innych, a może drogą do odnalezienia własnej tożsamości?
Każdy temat uzupełnia seria przykładów i ćwiczeń – służąca nie tylko jego lepszemu zrozumieniu , ale przede wszystkim mająca zainspirować was do wspólnych działań.

Realizowane projekty starajcie się traktować jako fascynującą przygodę, w której chodzi nie tylko o osiągnięcie wyznaczonych celów, ale także o dobrą zabawę i prawdziwą przyjemność. Czego Wam serdecznie życzymy,
Aneta Sarna
Tomek Kasprzak
Pobierz (906.03 KB, PDF)
Zapraszamy do oglądania i czytania broszury edukacyjnej podsumowującej projekt edukacji teatralnej "Trzy po trzy" realizowany w Teatrze Lalek Guliwer w Warszawie, Teatrze Pinokio w Łodzi i Teatrze Baj Pomorski w Toruniu. "Sploty ćwiczeń warsztatowych" to opisy dziewięciu solowych etiud lalkarskich oraz zbiór ćwiczeń, które nauczyciele i animatorzy kultury mogą wykorzystać podczas pracy z dziećmi.
Pobierz (4.86 MB, PDF)
Niniejszy przewodnik przeznaczony jest dla osób, które chcą zdobyć gruntowną wiedzę na temat programu Erasmus+
Pobierz (2.87 MB, PDF)
"Kongres, w moim przekonaniu, jest najwłaściwszym miejscem, by analizować istniejące mechanizmy i zjawiska w pracy animatora kultury, by rozważyć, jakie obszary tej pracy są zagrożone, jakie wymagają wsparcia, jakie już są i jakie będą w przyszłości konsekwencje ich pracy dla kultury „zinstytucjonalizowanej” i tej pozainstytucjonalnej. Podziały nie są tu najważniejsze, ponieważ będą zawsze. Na pierwszym miejscu są działania animacyjne i przede wszystkim skupienie uwagi na tych, którzy tej uwagi oczekują, wydobywanie z nich potencjałów, a nie formowanie według wzorca, choćby i najlepszego..."

dr Zina Jarmoszuk
Pobierz (3.91 MB, PDF)
"Wyrabianie w dzieciach nawyku obcowania ze sztuką, kształtowanie potrzeby uczestnictwa w wartościowych wydarzeniach kulturalnych to prawdopodobnie najważniejsze wyzwanie pośród obecnie realizowanych priorytetów polityki kulturalnej państwa..."
Pobierz (1.43 MB, PDF)
Mamy nadzieję, że publikacja, jaką oddajemy w Państwa ręce, pomoże Państwu lepiej poznać społeczności, w których działają
Wasze domy kultury. Uważamy, że dobrym sposobem na to jest prowadzenie badań społecznych i diagnoz lokalnych. W poradniku
spróbujemy pokazać, jak możecie Państwo samodzielnie wykonać proste badanie, nawet jeśli nigdy wcześniej tego nie robiliście.
Pobierz (3.2 MB, PDF)
W tej książce twórcze społeczności rozumiane są jako idea, która nie wynika z jakichś założeń teoretycznych, ale z praktyki konkretnych grup. Jej sformułowanie było możliwe dzięki podążaniu za tworzonymi przez nie inicjatywami i braniu w nich udziału.
Pobierz (4.77 MB, PDF)
"Państwo działa dzięki umowie społecznej. Zbyt często o tym zapominamy. Struktury państwowe, systemy administracyjne, zasady społeczne, hierarchie wartości nie są dane ani z góry, ani raz na zawsze. Umawiamy się, że będziemy ich przestrzegać, bo są dla nas dobre. To dlatego możemy je krytykować, podważać, wymieniać. Ryzykujemy przy tym, zarówno wprowadzając zmianę (bo może się okazać zmianą na gorsze), jak i od zmiany się wstrzymując
(bo grzech zaniechania bywa bardziej szkodliwy niż popełnienie błędu).Państwo działa dzięki umowie społecznej..."
Pobierz (7.11 MB, PDF)
"Informacje i rady zawarte w tej broszurze pomogą Wam zrealizować pomysły i opracować działania, które uważacie za ważne i warte zaangażowania.W pierwszej części pokazujemy krok po kroku jak przygotować własny projekt...."
Pobierz (1.07 MB, PDF)
W ramach programu krok po kroku wspieramy młodych ludzi w realizacji ich przedsięwzięć na rzecz społeczności lokalnej. Na warsztatach umożliwiamy im spotkanie z menedżerami kultury, ludźmi mediów i biznesu, artystamii przedstawicielami instytucji kulturalnych. Uczymy jak przekuć swój pomysł na projekt, skąd otrzymać wsparcie i jak angażować innych w działanie.
Pobierz (4.28 MB, PDF)
"Metoda historii mówionej opiera się na trzech podstawowych założeniach. Pierwsze, że historią jest wszystko, co się wydarzyło, a drugie, że każdy z nas ma ważną historię do opowiedzenia i trzecie, że historią jest to, co się przeżyło (a więc nie tylko fakt, ale także emocjonalny do niego stosunek, interpretacja, rozumienie w kontekście reszty historii)"
Pobierz (115.74 KB, PDF)
"Publikacja jest prezentacją trzydziestu pięciu najlepszych projektów opublikowanych na Platformie Kultury i zrealizowanych w ramach Priorytetu II Programu Dom Kultury"
Pobierz (5.14 MB, PDF)
"Z radością przekazujemy Czytelnikom książkę, która – w naszym odczuciu –
niesie dużą porcję nowej, dobrej energii dla polskiej kultury i ludzi zatroskanych o jej
kształt w XXI wieku. Publikacja poświęcona jest problematyce funkcjonowania domów
kultury w czasach obecnych i przyszłości. Powód skupienia uwagi na tej właśnie
instytucji nie jest przypadkowy. Dom kultury to najbardziej powszechna w Polsce
instytucja działająca na rzecz upowszechniania kultury, edukacji kulturalnej, animacji
społeczno-kulturalnej i promocji kultury, funkcjonująca na terenie aglomeracji wielkomiejskich,
środowisk małomiasteczkowych i wiejskich..."
Pobierz (2.92 MB, PDF)
Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych
Pobierz (992.03 KB, PDF)
"Każda sytuacja animacyjna zawiera element takiego spotkania, zderzenia z odmiennym, nowym, nieznanym sposobem myślenia, regułami funkcjonowania społeczności, z kulturą, która jawi się jako egzotyczna (choćby była to egzotyka sąsiedniej miejscowości lub innej grupy pokoleniowej – także rozpoznanie lokalności wymaga perspektywy antropologicznej)..."
Pobierz (9.12 MB, PDF)
"Z radością przekazujemy Czytelnikom książkę, która – w naszym odczuciu – niesie dużą porcję nowej, dobrej energii dla polskiej kultury i ludzi zatroskanych o jej kształt w XXI wieku. Publikacja poświęcona jest problematyce funkcjonowania domów kultury w czasach obecnych i przyszłości. Powód skupienia uwagi na tej właśnie instytucji nie jest przypadkowy. Dom kultury to najbardziej powszechna w Polsce instytucja działająca na rzecz upowszechniania kultury, edukacji kulturalnej, animacji społeczno-kulturalnej i promocji kultury, funkcjonująca na terenie aglomeracji wielkomiejskich, środowisk małomiasteczkowych i wiejskich..."
Pobierz (2.85 MB, PDF)