Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

WPEK
E-mail Facebook

Teatr Rampa na Targówku
Rodzaj instytucji: teatr
ul. Kołowa 20
Warszawa (mapa)
zamknij
022 679-89-76
teatr@teatr-rampa.pl
www.teatr-rampa.pl

Opis

Co jest dla nas najważniejsze w edukacji kulturalnej:
Pragniemy otwierać przed widzami, zwłaszcza młodymi świat teatru, dawać podstawy jego zrozumienia, oceniania, intelektualnego i emocjonalnego przeżywania i pokochania. Zainteresowanie i przywiązanie do teatru nie tworzy się w człowieku samoistnie, wymaga odpowiedniego przygotowania. Staramy się zatem w różnych formach aktywności stworzyć temu podstawy. Cieszą nas niezwykle gromkie brawa czy wręcz owacje dziecięcej publiczności po spektaklach szkolnych. Dają nam poczucie tego, że coś się w naszych widzach, pod naszym wpływem zmienia w ich relacji z teatrem, a może i szerzej.

Misja i krótki opis instytucji:
Teatr Rampa jest warszawskim teatrem o repertuarze muzycznym i musicalowym z najliczniejszymi w Polsce propozycjami muzycznych spektakli aktorskich dla dzieci i młodzieży. Dla tej widowni wystawia się około 150 przedstawień w roku dla ok 50 tysięcy widzów. Realizuje się w tym misję edukacyjną ukierunkowaną na zaznajomienie dzieci i młodzieży z warsztatem i językiem teatru, ukształtowanie podstaw kompetencji teatralnych i pozyskanie ich do dalszego uczestnictwa w tej gałęzi kultury.

Projekt autorski:
Autorskim zamysłem twórcy i kierownika sceny dziecięco-młodzieżowej Cezarego Domagały było podporządkowanie całej jej aktywności misji edukacyjnej. Musicale familijne Teatru Rampa cechują się przemyślanym wyborem literackich pierwowzorów jak i wysoką jakością adaptacji. Kładzie się nacisk na ich wychowawczy aspekt zwłaszcza poprzez wierność tradycyjnym wartościom oraz ukazywanie pozytywnych i wrażliwych postaw wobec drugiego człowieka. Kolejno dodawane były w tym obszarze dalsze formy aktywności edukacyjnej jak autorskie wprowadzenia reżysera przed każdym spektaklem, lekcje teatralne, warsztaty teatralne, choreograficzne, muzyczne i filozoficzne
Szczególnym elementem edukacyjnej misji Teatru jest mecenat nad amatorskim teatrem dziecięcym i młodzieżowym Tintilo, który przygotowuje w profesjonalnym wymiarze przedstawienia dla dzieci grane przez amatorów-dzieci. Wprowadza w ten sposób w czynną aktywność teatralną setki dzieci kierunkując ich rozwój a zwłaszcza głębokie zainteresowanie i miłość do teatru

Inne działania dotyczące edukacji kulturalnej:
Warsztaty filozoficzne dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszo-szkolnym.
Po spektaklu Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca? mali widzowie mogą uczestniczyć w warsztacie filozoficznym prowadzonym przez filozofa i pedagoga. Rozmowa aktywizuje dzieci do samodzielnego myślenia i wyciągania logicznych wniosków z osobistych obserwacji i komunikacji z drugą osobą.

Warsztaty dyskusyjne po spektaklu "Dzień dziecka".

Spektakl zainspiruje dzieci do podjęcia dyskusji na temat: "Dziecko w świecie dorosłych". Zajęcia poprowadzi Pani Joanna Imienowska (Pracownia filozoficzna „Eureka”). Uczestnicy spróbują poszukać odpowiedzi na pytanie, kiedy dorosły przestaje być dzieckiem, określą definicję dziecka i dorosłego; Czy łatwo być dzieckiem, czy łatwo być dorosłym i dlaczego? Zastanowimy się, czym zajęlibyśmy się gdybyśmy mieli możliwość bycia dorosłym przez jeden dzień. W wesołej atmosferze, sprzyjającej wyrażaniu własnych myśli i sądów postaramy się odpowiedzieć na te i inne pytania, które pojawią się w trakcie warsztatów. Zajęcia mają formę konwerstorium i kształtują umiejętność sztuki dyskusji.

Warsztaty dyskusyjne po spektaklu "Babcia mówi pa,pa".

Warsztaty Klockowe Laboratorium Emocji
Korzystając ze specjalnie opisanych klocków, często abstrakcyjnie brzmiące słowa o uczuciach - ucieleśnimy wspólną konstrukcją. Tworzymy konstrukcję, w której łatwo zauważyć, że zarówno nadzieja jak i strata nas budują, a pomiędzy nimi znajduje się jeszcze wiele innych, emocjonalnych „cegiełek”. Dzieci będą miały szansę podjąć refleksję nad historią Krzysia - głównego bohatera spektaklu. To zadanie ułatwi nam Komandos, który jako jego wierny towarzysz, zna jego marzenia i obawy. Zajęcia prowadzi Edukacyjny Plac Zabaw KLOCKOWNIA. Ilość miejsc ograniczona.
 
Warsztaty dla dzieci: „Czy wszystko przemija?”
Spektakl będzie inspiracją do podjęcia dyskusji na temat przemijania, śmierci i czasu. Zastanowimy się jak rozumiemy te pojęcia, czy czas to tylko następstwo zdarzeń? Czy jest względny, czy absolutny? Dlaczego ludzie chcieliby czasem zatrzymać go, a znów innym razem, aby jak najszybciej się skończył? Jakie mogą być skutki zatrzymania czasu? Czy istnieje, a jeśli tak, to gdzie, początek czasu? A jeśli nie ma go, to dlaczego? Paradoks czasu? Co to? Dlaczego ludzie boją się śmierci? Czy należy jej się bać? Czy można oswoić śmierć? Co to znaczy godna śmierć? Czy śmierć może być dobra albo zła? Czy wszystko przemija? Jeśli tak, lub nie to dlaczego? Co to znaczy żyć, a co przemijać?
W miłej atmosferze sprzyjającej wyrażaniu własnych myśli i sądów, uczestnicy postarają się odpowiedzieć na nurtujące ich pytania związane z tematem spotkania. Warsztat prowadzi Joanna Imienowska z pracowni filozoficznej Eureka.

Warsztaty dla rodziców: „Jak rozmawiać z dziećmi o śmierci”
Warsztaty mają na celu przygotowanie dorosłych do poruszania z dziećmi tematu śmierci w sposób otwarty i bez lęku. W sytuacji śmierci bliskiej osoby dorosły boryka się ze swoimi przeżyciami, koncentrując się nierzadko na własnej reakcji i na sprawach organizacyjnych. Dziecko bywa wtedy zostawione samo sobie, bez uwagi i emocjonalnej opieki. Dorosły przeżywający śmierć osoby bliskiej jest opiekunem dziecka, odpowiada za udzielenie mu informacji i wsparcia. Takiej roli towarzyszy jednak lęk o to, co powiedzieć dziecku, jak zmierzyć się z jego emocjami i jak samemu przetrwać ten trudny czas. Podczas warsztatu zastanowimy się nad naszą - dorosłych - reakcją na śmierć. Przyjrzymy się swoim emocjom i zachowaniu oraz stojącym za nim motywom. Dziecko oswoi śmierć, jeśli podzielimy się z nim naszymi emocjami i pozwolimy mu zadawać pytania. Sytuacja śmierci kogoś bliskiego może być szansą na bycie razem i wzmacnianie rodzinnych więzi.
Zajęcia poprowadzi Joanna Kantor-Martynuska – psycholog, zajmuje się terapią holistyczną. Prowadzi gabinet Miarka Zdrowia
 


Wakacyjne warsztaty aktorskie – zajęcia dla małych grup młodzieży dla przybliżenia specyfiki przygotowania roli i zapoznania się z wachlarzem środków wyrazu w pracy aktora.

Warsztaty muzyczne – doświadczony muzyk przedstawia specyfikę kilku instrumentów i prezentuje podstawowe zasady komponowania utworów. Młodzież pod jego kierunkiem może stworzyć prosty utwór muzyczny.

Warsztaty choreograficzne – zajęcia warsztatowe prowadzone przez zawodowych choreografów.

Otwarte próby teatralne – najczęściej są to próby generalne, połączone z wprowadzeniem i komentarzami reżysera w trakcie jej trwania. Stworzenie możliwości uczestnictwa w końcowej fazie przygotowywania premier.

Prelekcje - wprowadzenia do każdego spektaklu familijnego w formie autorskich wypowiedzi reżysera, skierowane do widzów - dzieci i ich rodziców.

Spotkania z twórcami i aktorami – przybliżenie procesów powstawania obejrzanego przedstawienia od powstania adaptacji przez pomysł inscenizacyjny aż po jego realizację z udziałem kompozytora, scenografa, choreografa i innych twórców. Omówienie etapów przygotowania wybranych kreacji aktorskich.

Lekcje teatralne dla grup szkolnych przygotowane przez aktorów teatru: Roberta Tonderę i Macieja Gąsiorka.



Patronat nad dziecięco-młodzieżowym, amatorskim Teatrem Tintilo.

Kontakt do osoby odpowiedzialnej za edukację kulturalną:
Zastępca Dyrektora Teatru ds. Artystycznych Cezary Domagała, cezary.domagala@teatr-rampa.pl

Facebook


Osoby

Marta Borys
Grzegorz Mrówczyński
Jan Prochyra
Cezary Domagała
Leszek Abrahamowicz
Adam Opatowicz
Filip Łobodziński
Maciej Gąsiorek
Andrzej Niemirski
Robert Tondera
Tadeusz Woszczyński
Daniel Zawadzki
Gabriel Menet
Jarosław Tomica
Michał Zgiet
Brygida Turowska-Szymczak
Marcin Olak
Bogdan Hołownia
Gabriel Niedziela
Mariusz Bogdanowicz
Sebastian Frankiewicz
Krzysztof Szmańda
Szymon Bogacz
Jerzy Rudzki
Jakub Grzybek
Tomasz Bułhak
Małgorzata Treutler
Marek Frąckowiak
Zbigniew Pożoga
Patryk Pawlak
Piotr Mrówczyński
Łukasz Błaszczak
Piotr Furman
Marcin Almert
Magdalena Cwen - Hanuszkiewicz
Julian Mere
Konrad Marszałek
Andrzej Chudy
Mieczysław Morański
Katarzyna Kozak
Joanna Górniak
Kamila Boruta - Hycnar
Jacek Zawada
Klementyna Umer
Tomasz Bajerski
Bożena Pędziwiatr
Tomasz Tworkowski
Kamila Kępa
Marta Domagała
Witold Vargas
Łukasz Talik
Dominika Łakomska
Robert Kowalski
Jacek Kaczmarczyk
Andrzej Kulesza
Stefano Terrazzino
Agnieszka Findysz
Sylwia Najah
Piotr Bułka
Rafał Supiński
Anna Burzyńska
Krzysztof Maciejowski
Ewa Gdowiok
Magdalena Waligórska
Józef Pawłowski
Marcin Bortkiewicz
Paweł Dyllus
Monika Muskała
Anna Waś
Grzegorz Policiński
Katarzyna Skawińska
Marcin Pawłot
Mikołaj Skalski
Gabriela Oberbek
Dorota Osińska
Mateusz Cieślak
Hanna Bondarenko
Martyna Popławska
Katarzyna Kostoń
Adrian Emil Linkiewicz
Olga Szomańska
Julita Kożuszek
Anna Baumiller
Krzysztof Iwanik
Diana Karamon
Magdalena Łoś
Marlena Psiuk
Andrzej Tomaszewski
Dariusz Wieteska
Robert Talarczyk
Jakub Lewandowski
Bartosz Skoczkowski
Barbara Malinka
Małgorzata Duda
Zbigniew Konopka
Janusz Szydłowski
Jarosław Koziara